Aventyret i Oset!


Visst är det roligt med en hundvalp! :-D

Gick för en långpromenad med Bella mot Oset. Svängde in från Svartaån och över parkeringen bakom Naturenshus. Vi bestämde oss att gå stigen längst det första kärret "Rävensgång" (eller något liknande). Jag lät Bella springa utan koppel för det fanns ingen annan i närheten. Kanske ingen annan ville gå i regnet, men det ville Bella och jagt.


Vi hade inte kommit mer än 30 meter förrän Bella helt plötsligt hoppasw handlöst in i kärret! Jag hann knappast SE henne hoppa men reagerade med att ropa in henne... men det hjälpte inte, Bella sam längre och längre ut. Hon började ta sig över näckrosväxterna, som var ganska tjock, så hon höll sig lätt på ytan.

Jag fortsätter att ropa. Jag märker att hon börjar vända, så jag satt igång mobilens videoinspelningen. Jag har redan snabbt fattat beslut att jag kommer INTE hoppa in efter henne... husse skulle bara sjunka i kärret och risken blir att jag blir fast.

Bella tog sig inte upp på samma stället som hon hoppade i, utan några meter längre bort. När hon kommer upp, verkar hon inte det minsta påverkad av händelsen. Tvärtom, verkade hon jätteglad.

Troligtvis var hon kall, då det kunde inte vara så himla varmt i vattnet. Jag fortsatt att filma igen, hon sprang fram och tillbax som en tok! Hennes normala vita päls, var då stänkt av lera och ruttna löv. "Skit samma" tänkte Bella, "det här är kul!"

Jag tror inte att Bella uppfattade det gröntäckte vattnet, utan gick rakt ut på vad hon trodde var en landgång... men som inte kunde bära hennes kropp alls. Tur att husse höll lugnet mitt i alltihop. Jag inbillar mig inte att Bella kände av mitt lugn då hon var mitt i kärret och näckrosen, men jag vill ändå visa behärskning. Att jag videofilmade mitt i allt var kanske lite överambitiös, men ändå klarade jag det SAMT räddade min vovve.



Tll nästa aventyret!

Troligtvis var inte detta nog. När vi rundade Naturenshus, en privat restauräng vid Osets början, bar Bella fortfarande lös då jag tänkte tvätta av henne lite i det rena vattnet. Jag hann knappt se att den är uthyrd för dagen för en brollopsmottagning, innan Bella sprang rakt in i restauranget mitt bland gäster! "Herregud! Ursäkta mig, min hund smet ifrån kopplet! Kom Bella... kom!"

Tur nog löd min valp mig och lämnade dessa främmande och deras fest.


Jag ångrar inte att jag släppte henne lös. Ser mig inte som ansvarlös och tror inte heller Bella tycker det. Nej, hon är en jakthund och VILL leka i den vilde! Vi kommer tillbaka nästa helg!



Här följer de inspelade videosnuttar.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0